Hi blind person and screen reader. Go to sitemenu or content

ARRANGEMENT

Start 31. okt 2017 13:00
Slutt 31. okt 2017 15:30
Sted Sparebanken 1 SR-Bank

Dessverre fullt; Connect Springbrett® 31. oktober i Bergen - Vil bygge Nordens grønneste og beste frisørkjede


Virksomhetsbeskrivelse:

Gründer av selskapet er utdannet frisør og frisørmester og startet sin frisørkarriere for 30 år siden. Hun har vunnet priser for sin nytenkning i bransjen og regnes som en av de fremste innen miljøvennlig hårpleie i Norden. Hun har et brennende engasjement for faget og menneskene som utdanner seg og jobber i frisøryrket. Et stort problem i frisørbransjen er at frisører slutter tidlig i yrket grunnet krevende arbeidsmiljø og allergifremkallende stoffer. Det var bakgrunnen for at gründer startet opp sin egen frisørkjede i 2012 med fokus på naturlige og miljøvennlige produkter uten farlige og allergifremkallende stoffer. Filosofien, som alle salongene i kjeden er tuftet på, er å ta best mulig vare på helsen til kundene, frisørene og miljøet.

Frisørkjeden består i dag av 9 salonger, der 6 av salongene er basert på franchise. To nye salonger er under etablering. Frisørkjeden er sertifisert som Grønn salong som første og eneste kjede med dette kvalitetsstempelet i Norge. Det er kun en annen kjede i verden som driver Grønn frisør og den er dansk.
 
Markedet:
Markedet for frisering og skjønnhetspleie er i vekst i Norge og omsatte for 9,9 milliarder kroner i 2015. Det er en vekst på 4,9 prosent i forhold til 2014 (tall fra SSB). De 8 389 bedriftene sysselsatte 18 375 personer i 2015, en vekst på 5,5 prosent. Næringen har hatt en stabil omsetningsutvikling siden 2008, med årlige vekstrater på mellom 4 og 5 prosent. Det er rundt 20 kjeder der de fleste har mellom 10-20 salonger. Nikita er størst med 70 salonger i Norge. Ingen av de andre kjedene har profilert seg på helse og miljø. Det er forventet fortsatt vest i markedet i årene som kommer.
 
Konkurranse:
Det er mange konkurrenter i markedet og i dag er det registrert 7.000 salonger og 14.000 utøvende frisører. Konkurrentene er ikke bare andre tradisjonelle salonger og kjeder, men også parfymerier, apoteker og helsekostbutikker som selger hårfarger og andre hårprodukter. Det er også konkurranse fra såkalte lysegrønne salonger som profilerer seg på naturlige produkter og miljø uten å være det. Det som er mest utfordrende for alle som ønsker vekst er rekruttering av gode frisører. Det oppleves også som den største utfordringen for denne kjeden.
 
Ambisjoner:
Gründer av denne kjeden ønsker å bygge opp en portefølje av 100 franchisesalonger iløpet av 4-5 år. Hun er den eneste i markedet som er miljøsertifisert og har utarbeidet et konsept som ivaretar kunder og frisører på en langsiktig og bærekraftig måte. Hun er en av to frisørkjeder i Skandinavia som er 100 prosent grønn og den eneste i Norge. Trendene fremover peker på mer bevisste forbrukere som har fokus på helse, miljø og samfunnet.
 
Kapitalbehov:
Selskapet er i en sterk vekstfase og trenger kapital for å investere i utvikling og ytterligere ekspansjon. Foreløpig kapitalbehov er estimert til 3 mill.

Forventninger til Springbrett:
Selskapet ønsker tilbakemelding og råd på vekststrategien og hvordan hente inn kompetent kapital . De ønsker investorer som kan bidra med kompetanse knyttet til vekststrategi, organisasjon,franchisebygging , merkevarebygging og internasjonalisering.
 
Ønskede kvalifikasjoner til ressurspersoner:

Connect Springbrett® er et møte mellom 5-8 personer fra næringslivet og et kvalitetssikret vekstselskap. Du bidrar til vekst i regionen gjennom dine råd, nettverk og kompetanse.

De 6-8 personene som blir valgt til å sitte i Springbrett-panelet vil motta mer informasjon om selskapet på forhånd.


Region: Connect Vest- Norge
Telefon: 41478250
Epost: hege.elvestad@connectnorge.org.