Hi blind person and screen reader. Go to sitemenu or content

Len deg ikke tilbake

Len deg ikke tilbake

Publisert:

Bedrifter som lykkes med vekst har fokus på kundens behov. De som lykkes også etter vekstperioden lener seg ikke tilbake. Nå kjører Connect Vest i gang et helt nytt vekstprogram for små- og mellomstore bedrifter.

- Er det slik at de bedriftslederne som lykkes med vekst har en spesiell personlighetstype, spurte Jarle Bastesen, førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania, da startskuddet for vårt vekstprogram gikk denne uken. De hundre i salen kunne puste lettet ut. Evnen til å skape vekst er ikke knyttet til en spesiell personlighet, men forskning viser at høyere utdanning, tidligere arbeidserfaring, et godt nettverk og ikke minst ønske om og vilje til å skape vekst hjelper.

Utforsk nye muligheter

"Vekst i din SMB" er et samarbeidsprosjekt mellom Connect Vest, Bergen kommune, SpareBank1 SR-bank, Capgemini, Nordcap og Bergen Næringsråd. I slutten av februar kjører vi i gang et kostnadsfritt vekstprogram med tre fagsamlinger for utvalgte SMBer. Her skjerper vi fokuset på vekst og strategi og forbereder nøkkelpersoner på megatrendene som vil treffe alle bedrifter. Meld på din SMB.

De som lykkes har fokus på kundens behov. De er ikke nødvendigvis innovative, men de er gjerne blant de første til å utforske nye muligheter og nye nisjer. - Å være rask til å ta i bruk ny teknologi, er ofte vel så bra som å være den som utvikler teknologien, sier Bastesen.

Å bygge nettverk er viktig for å oppnå suksess. Nettverket får deg også til å virke større enn det du er, noe som kan være viktig om du skal etablere deg i et nytt marked.

Pass opp for suksessfellen

Medaljen har ofte en bakside. Selve veksten kan føre med seg utfordringer. Med flere ansatte og en mer kompleks organisasjon blir det mer byråkrati. Bedriften kan ende opp med en strukturell og en kulturell treghet som Bastesen kaller suksessfellen.

Man lener seg tilbake og sier til seg selv at man har funnet formelen for all framtid. Om man slutter å følge med og glemmer å endre seg videre etter en suksess, får man et problem. Jarle Bastesen

Ikke glem egen organisasjon

De som klarer seg videre er de som har endringsvilje og endringsevne, i tillegg er de gjerne i en ny nisje med lite konkurranse, de setter av penger og har høyere egenkapital enn andre, og ikke minst klarer de ha fokus på den interne organisasjonen under veksten. I de bedriftene som blir for opptatt av kunden og glemmer egen organisasjon, vil gjerne de ansatte gå lei og man mister gode folk.

- Pass på egne ansatte og bygg egen organisasjon mens dere vokser, anbefaler Jarle Bastesen.